علوم اجتماعی و ارتباطات
مونا جامی پور؛ علی نقی امیری؛ سحر کمره ای
چکیده
در سالهای اخیر، بهویژه با پدیدارشدن ویروس کرونا، رسانههای اجتماعی به بستری برای پشتیبانی از تعاملات کاربران و محتوای ایجادشده در شبکههای اجتماعی تبدیل شدهاند و کاربران میتوانند از طریق آنها وضعیت شخصی، اطلاعات، نظرات و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. با وجود مزایای انکارنشدنی این رسانهها در ابعاد مختلف زندگی فردی ...
بیشتر
در سالهای اخیر، بهویژه با پدیدارشدن ویروس کرونا، رسانههای اجتماعی به بستری برای پشتیبانی از تعاملات کاربران و محتوای ایجادشده در شبکههای اجتماعی تبدیل شدهاند و کاربران میتوانند از طریق آنها وضعیت شخصی، اطلاعات، نظرات و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. با وجود مزایای انکارنشدنی این رسانهها در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، استفاده از این برنامههای کاربردی جامعۀ بشری را با مسائل اخلاقی متعددی مواجه کرده است. هدف از این مقاله با روش کاربردی، شناسایی و اولویتبندی چالشهای اخلاقی رسانههای اجتماعی براساس روش تحقیق آمیختۀ متوالی است. در مرحلۀ اول، پس از مرور ادبیات در حوزۀ اخلاق فناوری بهطور عام و اخلاق در حوزۀ رسانههای اجتماعی با استفاده از روش گروه کانونی، چالشهای اخلاقی پالایش و طبقهبندی شدند و در مرحلۀ دوم، با بهرهگیری از روش پیمایش به ارزیابی و بومیسازی چالشهای شناساییشده از سوی خبرگان بیشتری پرداخته شد. جامعۀ آماری در هر دو مرحله، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی)، استادان و خبرگان حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات و اخلاق رسانههای اجتماعی بودند. نتایج حاصل از مقاله، 7 بُعد اصلی و 42 شاخص در حوزۀ اخلاق رسانههای اجتماعی را ارائه میکند که در این مقاله بررسی شدهاند. یافتههای بهدستآمده میتواند به سیاستگذاران در حوزۀ فناوری بصیرتی جامع درخصوص چالشهای پیش روی بهکارگیری شبکههای اجتماعی و اهمیت آنها ارائه دهد. این مقاله از لحاظ موضوعی دارای نوآوری بوده و کمتر به آن توجه شده است.